Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

55 lat KM Płock

infobus
08.02.2015 21:28
0 Komentarzy

Pierwszy dzień lutego to ważna data dla pracowników płockiej Komunikacji Miejskiej. 1 lutego 1960 roku powołana została Miejska Komunikacja Autobusowa, protoplasta dzisiejszej Komunikacji Miejskiej w Płocku. Początki firmy były skromne: cztery linie obsługiwane ośmioautobusową flotą marki SAN H 01, przez 16 kierowców, 16 kontrolerów, 4 monterów warsztatowych, 3 kontrolerów ruchu i 9 pracowników administracyjnych. Zajezdnia usytuowana była na terenie Zakładu Oczyszczania Miasta, przy ulicy Dobrzyńskiej. Koleje losu sprawiały, że firma zmieniała swoją siedzibę jeszcze dwukrotnie, najpierw na ul. Bieruta (obecnie Misjonarska) i docelowo na ul. Przemysłową. Ciepłe wspomnienia naszych pracowników przywołują lata ciężkiej pracy, niekiedy w warunkach wręcz prymitywnych. Najstarsi kierowcy wspominają zimy, które nie były tak łagodne, jak w ostatnich latach, a autobusy musiały wyjechać w miasto. Uruchomienie w takich warunkach pojazdu okazywało się nie lada sztuką. Dyżurujący pracownicy w nocy, podgrzewali podwozia autobusów, by nie zamarzały. Do dziś na terenie zajezdni znajdują się już zaasfaltowane specjalne kanały, których zadaniem było rozprowadzanie ciepła pod autobusy. Autobusy nie były ogrzewane, siarczyste mrozy nie były łatwe do zniesienia, dlatego kierowcy otrzymywali służbowe kożuchy, w których prowadzili pojazdy. Każdego z kierowców i kontrolerów obowiązywał służbowy ubiór, na który składał się szary, krótki mundur, szare spodnie, koszula i czapka. Praca lekka nie była, ale życzliwość ludzi była wielka. Zdarzało się, że podczas wykonywanego kursu autobus nie chciał ruszyć z przystanku, dla naszych pasażerów nie było rzeczy niemożliwych, wysiadali, wypychali autobus, do momentu, aż silnik ponownie zaczynał pracować i dalej kontynuował jazdę.Lata osiemdziesiąte ubiegłego stulecia, to czas niepokoju i niezadowolenia społecznego w całym kraju, które również udzieliło się pracownikom płockiej komunikacji. Załoga MPK solidaryzując się z pracownikami innych zakładów, dwukrotnie strajkowała, po raz pierwszy w roku 1980 w dniach od 8 do 23 września, po raz drugi w roku 1989 w dniach od 24 lutego do 16 marca ?ten strajk został uznany za najdłuższy strajk okupacyjny w historii zakładu. Działania te wniosły znaczący wkład w rodzące się wówczas przemiany demokratyczne. Z roku na rok wzrastały potrzeby przewozowe mieszkańców Płocka, co wymuszało rozwój przedsiębiorstwa. W roku 1989 tabor liczył 155 autobusów i była to największa ilość autobusów w historii firmy. Z początkiem lat dziewięćdziesiątych rozpoczął się proces restrukturyzacji, w styczniu 1991 roku firmę przekształcono w zakład budżetowy o nazwie Zakład Komunikacji Miejskiej. W wyniku dalszych przemian w kwietniu 1998 roku powstała, dotychczas funkcjonująca forma organizacyjno-prawna ?jednoosobowa spółka Skarbu Gminy o nazwie Komunikacja Miejska Płock Sp. z o.o. Przez ostatnie lata Spółka była zarządzana naprzemiennie jedno lub dwuosobowo. W październiku 2006 roku KM-Płock otwiera pierwszą w Płocku samoobsługową stację paliw, której głównym założeniem było zrewolucjonizowanie rynku paliw w Płocku.Po 55 latach funkcjonowania firmy można powiedzieć, że płocka komunikacja miejska poczyniła milowy krok w zakresie rozwoju transportu publicznego. W roku 2012 wdrożono nowy układ komunikacyjny miasta. Nowa siatka połączeń została dopasowana do potrzeb pasażerów, tym samym zmiana ta przyczyniła się do ponad 15% wzrostu korzystających z komunikacji miejskiej w naszym mieście. W latach 2012 ?2013 dzięki pozyskanym środkom unijnym zakupiono 22 nowe, klimatyzowane autobusy marki Solaris, wszystkie wyposażone w monitoring zewnętrzny i wewnętrzny. Cały tabor autobusowy został wyposażony w automaty biletowe z możliwością płatności zarówno gotówkowej, jak i zbliżeniową kartą płatniczą. Latem 2014 roku Urząd Miasta Płocka przekazał Spółce nowoczesny pojazd techniczny, który zastąpił stary, wysłużony, przerobiony z ikarusa pojazd. Jesienią tego roku na ulicach Płocka stare przystanki zostały zastąpione nowoczesnymi wiatami przystankowymi, wyposażonymi w tablice elektroniczne z dynamiczną informacją pasażerską. Wdrożone innowacyjne rozwiązania pozycjonują Spółkę w czołówce miejskich firm komunikacyjnych. Po 55 latach funkcjonowania firmy, przyszedł czas na modernizację zajezdni, która pamięta jeszcze koniec lat sześćdziesiątych. W maju tego roku planowane jest ukończenie prac związanych z budową nowej hali obsługowo naprawczej, w której znajdzie się m.in. myjnia samochodowa, Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów oraz pomieszczenia warsztatowe.Aktualny stan zatrudnienia to 379 pracowników, trzon główny wśród pracowników stanowią kierowcy ?212 osoby, w tym 13 kobiet. W grupie obsługi technicznej zatrudnionych jest 100 osób, a administracyjnej 67. W Spółce przywiązuje się dużą wagę do rozwoju kapitału ludzkiego, pracownicy uczestniczą w licznych szkoleniach, kształtujących ich osobowość oraz podnoszących kwalifikacje. Aktualnie tabor autobusowy Spółki stanowi 110 autobusów miejskich i 3 turystyczne. Uroczystą okazją do świętowania 55 rocznicy powstania płockiej komunikacji będzie oddanie do użytku budującej się hali obsługowo-naprawczej znajdującej się na terenie zajezdni, ale już dziś zapraszamy wszystkich do wspominania i dzielenia się ciekawymi historiami, zdjęciami związanymi z funkcjonowaniem firmy i przesyłanie pod adres: [email protected] lub pocztą: ul. Przemysłowa 17, 09 400 Płock. Wszystkie przesłane nam historie i zdarzenia udostępnione zostaną w specjalnie opracowanej publikacji, a ich autorzy otrzymają od KM Płock nagrody niespodzianki związane z komunikacją miejską w Płocku. Dalsze informacje tutaj

Komentarze