TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

50 lat gdyńskich ?ogórków"
ZKM GDYNIA - Opublikowano: 17.02.2015 22:17:01
50 lat gdyńskich ?ogórków"

14 lutego 2015 r. minęło 50 lat od momentu wprowadzenia w 1965 r. do gdyńskiej komunikacji miejskiej pierwszych dwóch autobusów Jelcz 272 Mex. Otrzymały one wówczas numery inwentarzowe 93 i 114 (jeszcze w tym samym roku przenumerowano je na 2093 i 2114). Większa dostawa autobusów Jelcz 272 Mex w liczbie 24 szt. nastąpiła w drugiej połowie 1966 r. i w pierwszej połowie 1967 r. Ostatnie nowe autobusy Jelcz 272 Mex sprowadzono do Gdyni w 1977 r. Łącznie w latach 1965-77 wprowadzono do eksploatacji 205 autobusów Jelcz 272 Mex (w tym 196 nowych i 9 używanych) w 12 dostawach. Tzw. ogórki eksploatowano w Gdyni przez 20 lat. Ostatni został wycofany z ruchu pod koniec 1984 r., był oznaczony numerem 22330 i pochodził z dostawy z 1973 r. Przypomnijmy, że Jelczańskie Zakłady Samochodowe rozpoczęły produkcję autobusu Jelcz 272 Mex w 1963 r. na podstawie licencji Skody 706 RTO (w gdyńskiej komunikacji miejskiej łącznie eksploatowano 6 tych pojazdów, pierwsze 2 od 1959 r. pod numerami 123 i 124, zmienionymi później na 2123 i 2124). Czechosłowacki producent dostarczał 6-cylindrowe silniki wysokoprężne o mocy 160 KM. Ogórki osiągały prędkość maksymalną 60km/h, a kierowca musiał obsługiwać 5-biegową, niesynchronizowaną, skrzynię biegów. Jelcz 272 Mex był rozwinięciem konstrukcji 043 przeznaczonej do obsługi komunikacji międzymiastowej, z drzwiami otwieranymi ręcznie (pierwsze Jelcze 043 wprowadzono do gdyńskiej komunikacji miejskiej w 1960 r. pod numerami 140, 141, 142 i 148 zmienionymi później na 2140, 2141, 2142 i 2148). Charakterystyczna, nowoczesna jak na owe czasy sylwetka Mex-a kryła nadwozie konstrukcji szkieletowej osadzonej na podłużnicowej, nitowanej ramie. Maksymalnie autobus mógł przewieźć 81 pasażerów, w tym 28 na miejscach siedzących. Wysokość wnętrza wynosiła 1900 mm, a dostęp do niego zapewniały pasażerom dwuskrzydłowe drzwi sterowane pneumatycznie. Dla kierowcy zapewniono, po lewej stronie pojazdu, osobne drzwi otwierane ręcznie. W charakterystyczne białe kierownice były wyposażone prawie wszystkie ogórki z wyjątkiem 9 z dostawy z 1976 r., w których zainstalowano nietypową małą czarną kierownicę ?taką jak w Skodzie 9Tr, nr. inw. 359. Po prawej stronie, przed drugimi drzwiami, znajdowało się na podwyższeniu, wydzielone miejsce siedzące dla konduktora.   W 1968 r. na ulicach Gdyni pojawiła się przegubowa odmiana Jelcza 272 Mex oznaczona jako AP 021. Pierwsze dwa przegubowe jelcze otrzymały numery inwentarzowe 2091 i 2096. Ostatnia dostawa takich autobusów nastąpiła w 1973 r. Łącznie włączono do ruchu 30 takich autobusów (wszystkie nowe). W 1972 r. Jelczańskie Zakłady Samochodowe uruchomiły produkcję Jelcza PR100, a dwa lata później Jelcza PR110, opartą na licencji francuskiego Berlieta. Autobusy Jelcz PR110 zastąpiły w gdyńskiej komunikacji miejskiej wysłużone autobusy Jelcz 272 Mex. Dalsze informacje tutaj


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
ZKM Gdynia
Gdynia
Jelcz
ogórek
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....