Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

35 lat trolejbusów w Tychach – nowa linia i nowe pojazdy

infobus
02.10.2017 09:29
0 Komentarzy

W przyszłym roku w Tychach ma ruszyć nowa liniatrolejbusowa, dowożąca pasażerów m.in. do powstającego w tym mieście aquaparku.Tym samym nastąpi rozwój miejskiej sieci trolejbusowej, obchodzącej w tym rokuswoje 35-lecie.

Tychy są jednym z trzech – obok Gdyni i Lublina – polskichmiast, w których działa komunikacja trolejbusowa. „Obok browaru i fabrykisamochodów Fiata trolejbusy stały się wizytówką naszego miasta; jesteśmy podtym względem wyjątkowi” – ocenił w rozmowie z PAP prezes Tyskich LiniiTrolejbusowych Marcin Rogala.

Pierwsza linia trolejbusowa w Tychach została uroczyścieoddana do eksploatacji 35 lat temu, 30 września 1982 r. Dzień późniejtrolejbusy woziły już pasażerów.

W sobotę z okazji swoich „urodzin” tyskie trolejbusyjeździły przystrojone kokardami i balonami, a przed urzędem miasta zorganizowanorocznicową imprezę. Był urodzinowy tort, wystawa historycznych fotografii orazpokazy nowoczesnych pojazdów i ciekawostek technicznych, związanych zdziałaniem i obsługą trolejbusów.

Tyskie inwestycje- linia i 3 trolejbusy

Tyska sieć trolejbusowa jest znacznie mniejsza niż wLublinie czy Gdyni. 21 trolejbusów wozi pasażerów na sześciu linach,oznaczonych literami od A do F. Z tego 15 pojazdów to nowoczesne trolejbusy,wyposażone we własne zasilanie bateryjne, dzięki czemu mogą poruszać się takżepoza siecią trakcyjną.

W przyszłym roku, w ramach unijnego projektu, tabor TyskichLinii Trolejbusowych ma wzbogacić się o trzy kolejne trolejbusy najnowszejgeneracji, zdolne do przejechania na zasilaniu bateryjnym nawet do 20 km. Będąone obsługiwać projektowaną linię G, która ma służyć m.in. pasażeromdojeżdżającym do parku wodnego; otwarcie tego budowanego od blisko dwóch latobiektu zaplanowano jeszcze przed końcem tego roku.

Odcinek ulicy Sikorskiego, gdzie znajduje się aquapark,trolejbusy mają obsługiwać korzystając z akumulatorów – bez trakcji przejadąnawet cztery kilometry. Nowy odcinek sieci ma natomiast powstać między pętląpaprocańską a wiaduktem drogi krajowej nr 1; trakcja jest tam potrzebna m.in.ze względu na wzniesienie drogi.

Elektryczne testy

Według prezesa Rogali spodziewany rozwój komunikacji opartejna autobusach elektrycznych (w ostatnim czasie w Tychach testowano taki pojazd– Ursus CS12LF) nie powinien spowodować wyparcia trolejbusów. Przeciwnie –postęp w technologiach magazynowania energii może być dla nich szansą.

-„W porównaniu do autobusu elektrycznego trolejbus,posiadający zestaw bateryjny dający możliwość poruszania się także pozatrakcją, ma tę zaletę, że może być użytkowany 24 godziny na dobę – możeporuszać się w miejscach, gdzie trakcji nie ma, a następnie ładuje się jadącwzdłuż trakcji; nie potrzebuje przestoju na ładowanie” – wyjaśnił prezes,wskazując, że autobusy elektryczne mają większy zasięg, ale też długi czasładowania, wyłączający pojazd z eksploatacji.

Zwolennicy trolejbusów podkreślają, że to ekologiczny,nieemitujący zanieczyszczeń, a przy tym cichy środek transportu. Komunikacjatrolejbusowa jest droższa od autobusowej, choć różnica nie jest znacząca. „Wprzyszłości, z uwagi na rozwój technologii bateryjnych, koszty będą malały” –uważa prezes Tyskich Linii Trolejbusowych.

Przypomnijmy, że elektrobus Ursusa testowany jest przez TyskieLinie Trolejbusowe od 23 września. Jego sprawdzian na Śląsku zaplanowano naokres 2 tygodni. W zależności od potrzebdoładowania baterii testowego pojazdu, jest on w ciągu dnia zastępowany czasowotrolejbusem.

Historia na szelkach

Uruchomione w Tychach jesienią 1982 r. elektryczne autobusy”na szelkach” miały być lekarstwem na ówczesne braki paliwa.Zamierzano połączyć śródmieście Tychów ze wszystkimi dzielnicami miasta.Zakupiono kilkanaście radzieckich trolejbusów typu ZIU i rozpoczęto budowęzajezdni na 150 pojazdów. Wkrótce odstąpiono od tak szeroko zakrojonych planów,znacznie je ograniczając.

Tychy nadawały się do rozwoju sieci trolejbusowej m.in. zewzględu korzystny układ drogowy, brak skrzyżowań z innymi środkami transportu,jak tramwaje czy kolej, oraz ze względu na dużą liczbę pasażerów, uzasadniającąkosztowną budowę trakcji. Warunki te wynikały ze specyfiki rozbudowującego siędynamicznie miasta.

Przemiana niewielkiej gminy w wielotysięczny ośrodek toefekt decyzji PRL-owskiego rządu z 1950 r., kiedy zdecydowano o budowie NowychTychów – swoistej sypialni dla przemysłowego Śląska. Była to jedna zesztandarowych inwestycji socjalizmu, obok budowy Nowej Huty w Krakowie. Aż dolat 80. powstawały kolejne osiedla, nazywane literami alfabetu. Z czasem domiasta włączano okoliczne wsie i miasteczka; w latach 90. ub. wieku część znich odzyskała samodzielność.

W latach 80. ubiegłego wieku uruchomienie transportutrolejbusowego w Tychach uzasadniano trzema argumentami – ekologią (brak emisjispalin i niski poziom hałasu), większą możliwą do uzyskania przepustowościątras (poprzez większą pojemność taboru) i niższymi kosztami eksploatacyjnymi,ponieważ koszt energii elektrycznej w stosunku do paliw płynnych był wtedy dużoniższy. Dwa ostatnie argumenty okazały się chybione – taboru o większejpojemności nigdy w Tychach nie wprowadzono, a koszty eksploatacyjne okazały siębyć dużo wyższe niż zakładano – powodem tego był, i jest nadal, zbyt małyudział trolejbusów w przewozach pasażerskich na obszarze miasta.

Systemy komunikacji trolejbusowej istnieją w ok. 360miastach w kilkudziesięciu krajach świata, w tym ponad 150 miastach w Europie.Najwięcej jest ich w Rosji, na Ukrainie oraz innych byłych republikachradzieckich. W ciągu minionych kilkunastu lat nowe linie trolejbusoweuruchamiano m.in. w szwedzkiej Landskronie, Kerczu na Ukrainie, w Podolsku,Mytiszczi i Syzraniu w Rosji, w Rzymie i Lecce we Włoszech oraz w wenezuelskimBarqusimento. W Polsce z 13 istniejących w przeszłości systemów trolejbusowychprzetrwały trzy. (PAP)

Komentarze