Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

30 elektrobusów z Geparda dla 5 polskich miast

infobus
15.02.2018 16:54
0 Komentarzy

Autobusowe wnioski Gdyni, Inowrocławia, Polkowic, Poznania iSzczecina pozytywnie przeszły weryfikację NFOŚiGW i znalazły się na liście rankingowej przedsięwzięć wstępnie zakwalifikowanych w programieGepard. Za burtą znalazł się wniosek MPK Świdnica.

Autobusowe wnioski Gdyni, Inowrocławia, Polkowic, Poznania iSzczecina pozytywnie przeszły weryfikację NFOŚiGW i znalazły się na liście rankingowej przedsięwzięć wstępnie zakwalifikowanych dodofinansowania w ramach naboru programu priorytetowego „System zielonychinwestycji – Część 2 – GEPARD – Bezemisyjny transport publiczny. Za burtąznalazł się wniosek MPK Świdnica.

A oto szczegóły:

Lp.

Wnioskodawca

Tytuł

Miasto

Koszt całkowity zł

Wielkość pożyczki zł

Wielkość dotacji zł

Termin zakończenia

1

MPK Poznań

Zakup taboru autobusowego z napędem elektrycznym wraz ze stacjami ładowania

Poznań

18 942 000,00

5 280 000,00

9 720 000,00

2020-03-31

2

Gmina Miasta Gdyni

Obniżenie zużycia energii i paliw w transporcie publicznym w Gdyni poprzez zakup bezemisyjnego taboru z napędem elektrycznym

Gdynia

15 510 300,00

5 044 000,00

0,00

2019-12-31

3

Gmina Miasto Szczecin

Ograniczenie zanieczyszczeń powietrza – zakup autobusów elektrycznych na potrzeby komunikacji miejskiej w Gminie Miasto Szczecin

Szczecin

18 450 000,00

6 000 000,00

0,00

2020-02-17

4

Gmina Polkowice

Zakup bezemisyjnego taboru autobusowego dla połączeń miejskich i podmiejskich w gminie Polkowice.

Polkowice

3 422 270,00

1 368 908,00

0,00

2018-04-19

5

Miasto Inowrocław

Ograniczenie niskiej emisji poprzez rozwój i usprawnienie infrastruktury transportu miejskiego w Inowrocławiu

Inowrocław

24 948 090,00

6 000 000,00

4 650 000 ,00

2018-12-31

81 272 660,00

23 692 908,00

14 370 000,00

Teraz wnioskodawcy, których przedsięwzięcia umieszczonezostały na liście rankingowej, otrzymają pisemną informację o wynikach konkursuwraz z zaproszeniem do negocjacji warunków dofinansowania. Tym samym do Gdyni,Inowrocławia, Polkowic Poznania i Szczecina w najbliższych latach trafi łącznie30 elektrobusów – oczywiście o ile rozmowy na temat dofinansowania zakończą się pozytywnie, w tym:

  • Gmina Miasta Gdyni zamówi 6 szt.

  • Gmina Miasto Szczecin zamówi 6 szt.

  • MPK w Poznaniu Sp. z o.o. zamówi 6 szt.

  • Miasto Inowrocław zamówi 8 szt.

  • Gmina Polkowice zamówi 4 szt.

Pierwsze komentarze – Gdynia

-„To niezwykle ważny krok w unowocześnianiu naszego transportupublicznego, nad czym pracujemy już od lat. Nowe, elektryczne autobusy pozwoląna skuteczne zmniejszenie emisji ze sporymi korzyściami dla środowiska. Toniezwykle innowacyjne pojazdy. Przed nami jeszcze niezbędne formalnościdotyczące samego dofinansowania, czyli negocjacje poprzedzające ustalenieostatecznych warunków” – mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.

W ramach projektu w Gdyni ma pojawić się łącznie 6 nowychautobusów z napędem elektrycznym. Pojazdy dzięki wykorzystaniu „systemuładowania w ruchu” będą w stanie poruszać się tak samo wydajnie, jak autobusy zkonwencjonalnym napędem. Zostaną wyposażone w baterie typu LTO o obniżonejpojemności.

Nowe elektryczne autobusy będą ponadto poruszać się wobrębie sieci trolejbusowej, dzięki której bateria będzie ładować się za pomocązainstalowanych na autobusach pantografów – w dużym uproszczeniu odbierakówprądu. Skumulowana w ten sposób energia umożliwi obsługę odcinków liniikomunikacyjnych bez wykorzystania sieci trakcyjnej. W każdym z sześciu pojazdówznajdzie się też system rekuperacji energii – rozwiązanie pozwalające naodzyskiwanie energii z hamowania pojazdu, którą można wykorzystać do zasilaniaukładu napędowego. W ramach projektu Gdynia przeszkoli także kierowcówautobusów.

Technologiczne zalety nowoczesnego taboru, który trafi doGdyni pozwoli na planowanie rozwoju komunikacji bez potrzeby inwestowania wsieć ładującą poza obrębem sieci trolejbusowej. Lista zalet jest dużo dłuższa,uda się także uniknąć niskiej emisji dwutlenku węgla, ograniczyć pylenie iemisję tlenków azotu oraz benzopirenu.

Gepard 2 – szansą dla innych

Są też dobre informacje dla innych polskich miasta NFOŚiGW informuje,iż nabór wniosków o dofinansowanie w formie pożyczki w ramach programu GEPARD został wydłużony do30.03.2018 r. Formularz wniosku o dofinasowanie w formie pożyczki dostępny jestTUTAJ

Ponadto NFOŚiGW planuje w tym roku jeszcze uruchomienie programuGEPARD II , gdzie planowana data rozpoczęcia naboru wniosków to III kwartał2018, a planowana data zakończenia naboru wniosków to IV kwartał 2018.

Jest jeszcze kasa

NFOŚiGW podsumował I nabór wniosków w programie GEPARD,który zakończył się 22.09.2017 r. Kwota środków w formie dotacji przeznaczonana dofinansowanie przedsięwzięć w tym konkursie wynosiła 200 mln zł, w tym wformie dotacji 41 mln zł, natomiast w formie pożyczki 159 mln zł. Do NFOŚiGWwpłynęły wnioski o dofinansowanie dla 7 przedsięwzięć, o łącznym koszciecałkowitym 89,5 mln zł. I tak:

  1. Liczba wniosków – 7

  2. Dotacja – 27 695 216,00

  3. Pożyczka – 4 650 000,00 zł

Przypomnijmy, że dofinansowanie będzie udzielane w formie:

  • dotacji w wysokości do 40 % kosztów kwalifikowanychprzedsięwzięcia;

  • pożyczki w wysokości do 100% różnicy pomiędzy wartościąkosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia a dotacją.

I na koniec jeszcze raz – głównym celem programu GEPARD jest poprawajakości powietrza. Program realizowany jest w ramach umowy sprzedaży jednostekprzyznanej emisji z dnia 4 października 2012 r. podpisanej z Ministerstwem Rolnictwa,Żywności i Środowiska Hiszpanii. W ramach tego programu dofinansowane zostanąprzedsięwzięcia zmierzające do obniżenia zużycia energii i paliw w publicznymtransporcie zbiorowym:

1) dotyczące taboru polegające na:

a) zakupie nowych autobusów elektrycznych

b) szkoleniu kierowców pojazdów publicznego transportuzbiorowego z obsługi bezemisyjnego taboru,

2) dotyczące infrastruktury i zarządzania, polegające namodernizacji lub budowie stacji ładowania pojazdów publicznego transportuzbiorowego w zakresie dostosowania do autobusów elektrycznych.

Komentarze