Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

24 autobusy dla Białegostoku. Finał z Volvo

infobus
08.10.2019 15:00
0 Komentarzy

Po Białymstoku kursują od dłuższego czasu kolejne dwa hybrydowe autobusy Volvo 7900. Pojazdy, które wiosną kupiło miasto przekazano do eksploatacji znów Komunalnemu Zakładowi Komunikacyjnemu. To kolejne hybrydy we flocie przewoźnika.

Volvo to autobusowa marka, która w Białymstoku ma krótki żywot. Przypomnijmy, że pod koniec września 2018 r. miasto zamówiło dwie sztuki pojazdów typu 7900 Hybrid za 3 613 037,54 PLN brutto. Daje to cenę jednostkową za spalinowo-elektryczne Volvo standardowej długości w wysokości 1 473 999 PLN netto. Pisaliśmy o tym tutaj. Autobusy zostały już dawno dostarczone i rozpoczęły serię tegorocznych dostaw dla stolicy Podlasia.

Co i jak?
Każdym białostockim Volvo z tegorocznej dostawy może podróżować 94 pasażerów. 30 osób może liczyć na przejażdżkę na miejscach siedzących. W większości są to dedykowane dla Volvo fotele Ster 8MV. Dziesięć siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Wejście na pokład tych w pełni niskopodłogowych pojazdów jest możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2. Volvo zastosowało drzwi firmy Isaf w nieco odświeżonej na życzenie producenta wersji. Posiadają one napęd elektryczny, dzięki czemu mają być dostrzegalne pewne oszczędności w zużyciu oleju napędowego.

Pora przejść do napędu. Jako, że spalinowo-elektryczny Volvo 7900 jest hybrydą równoległą to posiada on dwie mogące niezależnie pracować jednostki napędowe. Najważniejszy jest spalinowy silnik D5K o mocy 176 kW. Obok niego znajdujemy asynchroniczny silnik trakcyjny I-SAM o mocy 120 kW. Obie jednostki zblokowano z automatyczną skrzynią biegów Volvo I-Shift. Dzięki temu mogą pracować wspólnie lub osobno.

Podczas postoju na przystanku oraz rozruchu autobus będzie korzystał z zasilania energią elektryczną, cicho i przy zerowej emisji spalin. Energia generowana podczas hamowania jest magazynowana w akumulatorze litowo-jonowym i następnie wykorzystywana do produkcji energii elektrycznej dla silnika elektrycznego. Ta technologia według zapewnień producenta zmniejsza zużycie paliwa nawet o 39% i emisje szkodliwych dla środowiska substancji aż o 30%.

Białostocki standard
Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana. Naturalną wentylację zapewnia sześć okien przesuwnych oraz dwa sterowane elektrycznie szyberdachy. Autobusy wyposażono w monitoring oraz gniazda USB.

System informacji pasażerskiej jest oparty na urządzeniach firmy Pixel z Bydgoszczy. Mamy tu więc zewnętrzne cztery tablice diodowe o wysokiej rozdzielczości, w tym jedną RGB, która z myślą o niedowidzących prezentuje numer linii. Uwagę zwraca nowy wzór fontu na wyświetlaczach. Prezentuje się on bardzo ładnie dzięki swej prostocie.

W środku znajdziemy monitory LCD 38″ (tzw. e-korale) i 22″. To standard, który Białystok gwarantuje swoim mieszkańcom już od ośmiu lat. Ponadto nie mogło zabraknąć głosowych zapowiedzi przystanków. Całością steruje autkomputer XC-6.

Na razie po Białymstoku jeżdżą już cztery hybrydowe Volvo 7900. Ale na kolejne nie przyjdzie nam długo czekać. Kilka tygodni temu miasto podpisało z producentem umowę na dostawę kolejnych dwóch autobusów tego typu. Pisaliśmy o tym tutaj. Na Podlasie przyjadą one wczesną wiosną 2020 r. Krótko mówiąc mała, ale jednak dobra kontynuacja.

Komentarze