TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

130 elektrobusów dla Warszawy. Pytania i zmiany SIWZ
INFOBUS.PL - Opublikowano: 03.01.2019 17:00:38 1 komentarz
130 elektrobusów dla Warszawy. Pytania i zmiany SIWZ

Trwa warszawski przetarg na dostawę 130 elektrobusów przegubowych. Miejskie Zakłady Autobusowe udzieliły już odpowiedzi na pytania potencjalnych oferentów oraz dokonały zmiany SIWZ. Wniosek jest jeden- spółka chce wybrać rzetelnego dostawcę, który bezproblemowo zrealizuje stołeczne zamówienie.

Warunki największego w Polsce i jednego z większych dotychczas w Europie zamówień na elektrobusy opisaliśmy tutaj. Szacunkowa wartość zamówienia to 351 mln PLN netto. To daje wycenę jednostkową za przegubowego "elektryka" w wysokości 2,7 mln PLN netto.

Postępowaniu już zdążyła się przyjrzeć Krajowa Izba Odwoławcza. Występująca w charakterze pośrednika chińskiego BYD-a firma Iberia Motor Company zaskarżyła niektóre zapisy SIWZ. Chodziło o dopasowanie ich do przegubowego elektrobusa, który miał zostać zaoferowany stolicy. Jednak nic z tego nie wyszło, gdyż KIO w całości oddaliła skargę.

Przyjrzeliśmy się także wymaganiom MZA wobec przegubowych "elektryków". Niektóre z nich są już nieaktualne. Przewoźnik opublikował dwie tury odpowiedzi na pytania do SIWZ, które w niektórzy przypadkach poskutkowały pewnymi zmianami. Przyglądamy się tym najważniejszym.

Pytania, odpowiedzi, zmiany SIWZ
Na początku padło pytanie o możliwość zwiększenia wartości zamówienia np. poprzez zakup dodatkowych urządzeń lub dodatkowych elektrobusów. Stołeczna spółka udzieliła przeczącej odpowiedzi. Odpowiadając z kolei na inne pytanie MZA stwierdziło, że "nie przewiduje wykonywania żadnych dodatkowych otworów w nadwoziu" w celu montażu dodatkowego sprzętu, którego nie wymaga SIWZ.

Wreszcie padło pytanie co spółka ma na myśli wymagając baterii typu High Power. MZA potwierdziło, że prąd chodzi o zasobniki o pojemności 140 - 150 kW. Dopuszczono zastosowanie zasobników litowo-jonowych, jednak jeszcze raz podkreślono, że zalecany jest montaż takich, które będą wykonane w technologii LTO. A to ze względu na to, że elektrobusy będą głównie ładowane szybko przez pantograf z urządzeń o mocy min. 400 kW.Prąd ma być magazynowany w bateriach o pojemności 140 - 150 kW. MZA dopuszcza zastosowanie zasobników litowo-jonowych, jednak zalecany jest montaż takich, które będą wykonane w technologii LTO. A więc dalej chodzi o baterie, które najlepiej znoszą szybkie ładowanie o dużej mocy i bez zbytniego uszczerbku dla ich trwałości i żywotności.

Padło także pytanie o możliwość obniżenia wymaganego doświadczenia w zakresie sprzedaży elektrobusów. Pytający chciał aby obniżyć je do poziomu 50 mln zł netto. MZA pozostało jednak niewzruszone i podtrzymało dotychczasowe minimum, czyli 90 mln zł. Nie dopuszczono także możliwości legitymowania się doświadczeniem w zakresie dostaw trolejbusów. Stołeczny przewoźnik podkreślił, że mimo zbliżonego źródła trolejbusy są pojazdami, które podlegają innemu reżimowi wymagań technicznych niż elektrobusy.

Również negatywnie rozpatrzono wniosek o możliwość obniżenia ubezpieczenia OC oferenta z 25 do 15 mln zł. MZA stwierdziło, że taka wysokość w pełni odzwierciedla prawidłową kondycję finansową wykonawcy, co jest niezwykle ważne przy takiej skali i pionierskim charakterze zamówienia.

Również nie uwzględniono wniosku o zrównanie przegubowych trolejbusów z bateriami typu High Power z przegubowymi elektrobusami. Tutaj pytający wyjaśniał, że dostarczył 15 długi pojazdów "na szelkach" i są one zgodne co do typu konstrukcji, którą chciałby zaoferować MZA. Przewoźnik jednak pozostał nieugięty.
Padło pytanie o możliwość dopuszczenia elektrobusów z jednym lub dwoma silnikami trakcyjnymi o mocy netto 220 kW. MZA przychyliło się do tego wniosku i obniżyło minimalną moc jednostki napędowej z początkowych 240 kW.

Pytano również o umiejscowienie pantografu. W tym przypadku pytający chciał dopuszczenia rozwiązania, w którym pantograf zamontowany jest w pierwszym członie pojazdu nad drugą osią w odległości 8,5 m od czoła pojazdu. MZA nie przychyliło się do tego wniosku i tłumacząc to obecnymi standardami w zakresie ładowania oraz warszawskimi realiami.

Padło także pytanie o trwałość baterii trakcyjnych. MZA wymagało, aby by objęte one siedmioletnią gwarancją. Dodatkowo założono, że ich trwałość ma wynieść 10 – 13 lat przy spadku pojemności energetycznej do nie mniej niż 80% wartości początkowej i założeniu przebiegu rocznego na autobus na ok. 70 000 km.

Pytający podkreślił, że wiąże się to ze zbyt dużym ryzykiem dla dostawcy, a tym samym wysoką cenę elektrobusu. Dlatego też wnioskował o skrócenie okresu trwałości baterii do okresu gwarancji, ale z zachowaniem wymaganej przez MZA minimalnej pojemności. Jako alternatywne rozwiązanie wskazał 10 lat, ale bez wymogu minimalnej pojemności. Przewoźnik nie przychylił się do tych wniosków wprost, ale dokonał pewnej zmiany SIWZ. Teraz baterie w jednym autobusie mają wytrzymać min. 800 000 km przy założeniu, że ich pojemności nie spadnie poniżej 80% wartości początkowej. 

Podsumowując...
MZA z grubsza twardo obstaje przy swoich wymaganiach. Nie chce także dopuszczać do przetargu małych producentów, którzy w dotychczasowym w portfolio mogą się pochwalić głównie krótkoseryjnymi prototypami. Tak bowiem należy traktować negatywne rozpatrzenie próśb o "poluzowanie" poszczególnych elementów warunku doświadczenia oraz w zakresie ubezpieczenia. Cieszy natomiast pewne zmiana podejścia spółki w kwestii trwałości baterii. 

Ale czy dzięki pójściu na rękę producentom w tej kwestii uda się uzyskać cenę poniżej 2,9 - 2,95 mln PLN netto za jeden elektrobus? Nie da się ukryć, że stołeczny przewoźnik na wszelkie możliwe sposoby próbuje się bronić przed ewentualną wpadką i stara się w skuteczny sposób dokonać kwalifikacji oferentów. To wynika wprost z tego pionierskiego charakteru przetargu. Kto więc wie, że wygrana w Warszawie może się wiązać dla niego z problemami powinien kilkukrotnie przemyśleć czy za wszelką cenę warto kłaść swoją ofertę.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
tabor
MZA Warszawa
elektrobus
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....