TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

10 elektrobusów dla PKM Katowice od Solarisa?
INFOBUS.PL - Opublikowano: 19.03.2020 15:00:28
fot. Konrad Bek, phototrans.pl

Tylko Solaris wystartował w przetargu na kolejnych 10 elektrobusów dla Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Katowicach. Oferty producenta z Bolechowa przewyższają jednak szacunki przewoźnika.

Warunki formalne przetargu opisaliśmy tutaj. Jest ono podzielone na dwa zadania. Przypomnijmy, że każdy z elektrobusów będzie objęty trzyletnią gwarancją całopojazdową oraz min. ośmioletnią na trwałość baterii przy założeniu, że ich pojemność nie spadnie poniżej 80% stanu początkowego. Termin dostawy całej dziesiątki to 350 dni od podpisania umowy.

Klasa MAXI
W pierwszej części PKM dalej celuje w pięć "MAXI-elektryków" o długości od 11,8 do 12,15 m, szerokości do 2,55 i wysokości do 3,3 m. Pojemność każdego pojazdu określono na min. 80 pasażerów. Dla co najmniej 25% mają być przygotowane miejsca siedzące. Wymiana pasażerów odbędzie się przez trzy pary dwuskrzydłowych drzwi w układzie 2-2-2, każde o prześwicie min. 1200 mm.

Napęd elektryczny musi umożliwiać trakcję jazdy podobną do trakcji autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy diesla. Jeden lub dwa silniki trakcyjne mają mieć co najmniej 160 kW mocy. Ładowanie pojazdów ma się odbywać w systemie plug-in (ładowarką dedykowaną o mocy 40 kW lub 80 kW) oraz przez pantograf odwrócony (mocą do 200 kW). Elektrobusy muszą posiadać baterie o pojemności min. 200 kWh.

Klasa MEGA
Z kolei pięć przegubowych elektrobusów ma mieć nadwozia o długości 17,5 - 18,75 m, szerokości do 2,55 m i wysokości do 3,3 m. do 3,3 m. Pojemność każdego pojazdu określono na min. 130 pasażerów. Dla co najmniej 25% mają być przygotowane miejsca siedzące. Wymiana pasażerów odbędzie się przez trzy pary dwuskrzydłowych drzwi w układzie 2-2-2-2, każde o prześwicie min. 1200 mm.

Napęd elektryczny musi umożliwiać trakcję jazdy podobną do trakcji autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy diesla. Jeden lub dwa silniki trakcyjne mają mieć co najmniej 220 kW mocy. Ładowanie pojazdów ma się odbywać w systemie plug-in (ładowarką dedykowaną o mocy 40 kW lub 80 kW) oraz przez pantograf odwrócony (mocą do 200 kW). Elektrobusy muszą posiadać baterie o pojemności min. 240 kWh.

Wyposażenie
Pojazdy będą monitorowane. Naturalna wentylacja ma być zapewniona przez przynajmniej siedem okien przesuwnych lub uchylnych. Przestrzeń pasażerska oraz kabina kierowcy mają być klimatyzowane. Nie zabraknie gniazdek USB dla pasażerów oraz WiFi. Elektrobusy muszą być przystosowane do montażu urządzeń ŚKUP.

PKM kolejny raz stawia na kompaktowy SIP. Ma się opierać na zewnętrznych wyświetlaczach diodowych o wysokiej rozdzielczości. W środku, za kabiną kierowcy zostanie zamontowany monitor LCD min. 21,5", który będzie odpowiadał za prezentację informacji liniowej. Nie zabraknie oczywiście GPS oraz głosowych zapowiedziach przystanków. Całością będzie sterował autokomputer z dotykowym interfejsem.

Tylko Solaris
Dziś, 19 marca minął termin składania ofert. PKM na pozyskanie 10 "elektryków" przygotował budżet w wysokości 30 750 000 PLN brutto. W przypadku przegubowców wycena jednostkowa wyniosła 2 600 000 PLN netto, zaś bateryjne "dwunastki" oszacowano jednostkowo na 2 400 000 PLN netto. Wpłynęły ofert od jednego producenta, obie przewyższają szacunki PKM.

Obie przedstawił Solaris. Za pięć elektrycznych Urbino 18 zaproponował cenę 20 602 500 PLN brutto. To daje 3 350 000 PLN netto za jednego. Z kolei "dwunastki" zaproponowano za 15 252 000 PLN brutto, co daje 2 480 000 PLN netto za jednego Urbino 12 electric.

Co więc zrobi PKM? Do krótszych elektrobusów wiele nie brakuje. Natomiast znacznie gorzej wygląda w zadaniu przegubowym. Czekamy więc na dalszy rozwój sprawy.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
tabor
elektrobus
PKM Katowice
Solaris

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....